dinsdag 11 november 2014

Je eigen fantasiewereld ontwerpen

Laatst bezocht ik weer een write-in. Een samenkomst met anderen die de droom koesteren ooit een echte schrijver te worden. Er werd weinig geschreven, maar wel veel besproken. Ik ging met goede moed en nieuwe ideeën naar huis.

Ontwerp je eigen fantasiewereld
Als je, zoals wij, een boek in het genre 'fantasy' wil schrijven, is het belangrijk om goed na te denken in welke omgeving je verhaal zich afspeelt. Ga je voor een hele nieuwe wereld? Ga je voor onze eigen bekende wereld, maar met een fantasie element? Of ga je voor een combinatie van beide? Het is belangrijk om van te voren te bedenken wat het 'decor' van je verhaal gaat worden. Je kan daarbij met volgende zaken rekening houden.

Hou het begrijpelijk
Het gevaar van een eigen wereld ontwerpen is dat je alles nieuw en bijzonder wilt maken. Dat je alle bomen en planten nieuwe kenmerken en namen gaat geven, allerlei nieuwe dieren bedenkt en het landschap overspoelt met vreemde natuurverschijnselen en bouwwerken. Je kan zelfs zo ver gaan om de seizoenen, jaartelling, tijdsbepalingen en het dag en nacht ritme helemaal om te gooien. Dit kan heel verwarrend zijn voor de lezer. De lezer moet dan zoveel nieuwe informatie verwerken en zich daar een beeld van vormen, dat dit ten koste kan gaan van het verhaal wat je wilt vertellen. Hou het daarom begrijpelijk en pas alleen zaken aan die een toegevoegde waarde hebben op je verhaal.

Landschap en omgeving
Maak een kaart van het gebied waarin je verhaal zich afspeelt. Het is soms wenselijk om ook de omliggende gebieden in kaart te brengen.  Breng de rivieren, bergen, bossen en steden in kaart. Bepaal het klimaat en de afstand tussen de bewoonde gebieden. Dit kan je een beter inzicht geven in de manier van leven van de bewoners van je land.

Tijdsgeest
De wereld komt pas echt goed tot leven als je een bepaalde tijdsgeest koppelt aan je verhaal. Je kan dit baseren op bestaande tijdsperiodes zoals de middeleeuwen of de renaissance. Het wordt op deze manier makkelijker om te bepalen welke technologische ontwikkelingen de bevolking van jouw wereld heeft doorgemaakt, hoe de huizen en kleding er ongeveer uit zullen zien en welke materialen ze hiervoor gebruiken.

Politiek en godsdienst
Iedere beschaving heeft een vorm van bestuur. Heeft jouw land een koning? Een president? Een raad? Of leven de mensen in kleine groepen met ieder hun eigen vorm van bestuur? Is er godsdienst? En welke invloed heeft dat geloof op het leven van je bevolking? Welke invloed heeft de politiek op de ontwikkelingen in je land of de normen en waarden van je bevolking? Als jouw hoofdpersoon niet veel te maken heeft met de politiek of de godsdienst, hou het dan simpel. Het heeft geen zin om een hele nieuwe bestuursvorm te bedenken als dit verder geen enkele invloed heeft op je verhaal.

Geschiedenis
Breng je wereld tot leven met een stukje geschiedenis. Een bevolking die net 10 jaar in oorlog heeft geleefd, zal zich anders gedragen dan een bevolking die altijd in vrede en rijkdom heeft geleefd. Gebieden in jouw wereld zullen zijn veranderd door de gebeurtenissen in de geschiedenis. Je wereld wordt dynamischer wanneer jouw hoofdpersoon een vervallen standbeeld van een oorlogsheld passeert, de ruïne van een oude stad bezoekt of er achter komt dat het 'Gebergte van Jonaval' zo heet, omdat de ontdekkingsreiziger Jonaval de eerste was die het gebergte overstak.

Pas wanneer je een goed ontwerp hebt van je wereld, krijgt je verhaal meer diepte.

2 opmerkingen:

  1. Goed artikel! Doe je ook mee met NaNoWriMo?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. NaNoWriMo overviel me een beetje dit jaar. Vorig jaar heb ik onofficieel mee gedaan, dit jaar wilde ik me goed voorbereiden. En toen was het ineens al november! Dus heb ik ook dit jaar maar besloten onofficieel mee te doen.

      Verwijderen