maandag 21 april 2014

De afleiding weerstaan

Het schrijven weer oppakkken is soms erg moeilijk. De kunst voor mij is dan om de afleiding te weerstaan. Een stapel afwas, een leuke film op de tv, dat fotoboek wat nog niet af is. In februari was het de aanloop naar de trouwdag, nu is het de logeerkamer die we aan het opknappen zijn. Er is altijd wel iets te doen wat ik prioriteit kan geven aan schrijven. Maar de afleiding is een smoesje. Want ik heb mijn eigen plekje in huis om te kunnen schrijven. Een pot thee mee en dan de deur van mijn werkkamertje dichttrekken. Dan is er eigenlijk niets meer wat mij kan afleiden. Vandaag besloot ik om me niet af te laten leiden en me lekker op te sluiten met een pot rozenthee op de werkkamer. En dat heeft geloond! Eindelijk na een lange tijd van uitstellen, kon ik eindelijk weer eens een hele avond schrijven. En zit ik nu nog maar 150 woorden van de 50.000 woorden af. Ik ben al zo lang bezig. Collega aspirant schrijvers zitten al veel sneller op de 50.000. Maar het zijn juist die gedachten die ervoor zorgen dat ik minder ga schrijven in plaats van meer. Ik meet me aan anderen. Ik wil dat mijn verhaal nu al van top kwaliteit is en daardoor ben ik nooit tevreden. In plaats van me inzetten om beter te worden of het schrijftempo van anderen bij te houden, laat ik me demotiveren.
Maar vandaag niet! Want: schrijven is een proces, het is nooit meteen goed en dat geeft niet.

Vandaag kon ik me eindelijk weer eens laten meevoeren door mijn personages van wie ik steeds meer ga houden en die zelfs mij soms verrassen.

Bij de eerste stap die Wilg onder de poort zet, voelt hij een tinteling door zijn been trekken. Het is een vreemd, maar aangenaam gevoel. De omgeving lijkt een kracht uit te stralen die hem aan wil raken. Zonder er lang over na te denken, trekt hij zijn laarzen uit en zet zijn voeten op de vloer van opaal. Een warm gevoel kruipt via zijn tenen in zijn lijf. Hij voelt het langs zijn ruggengraat omhoog kruipen. Hij hoort zijn hart kloppen en zijn bloed stromen.


(afbeelding van internet, eigenaar onbekend)




2 opmerkingen:

  1. Ik snap je helemaal! Discipline is een moeilijk iets. Meet je zelf niet aan anderen hoor. Jouw stijl past bij jou!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Zulke opmerkingen helpen me weer aan de slag te gaan.

      Verwijderen