donderdag 29 mei 2014

Te zwaar

"Het is belangrijk om een gezond gewicht te hebben, dat verkleint de kans op hartkwalen en diabetes," zei ze en deelde daarbij kaartjes uit. Ook ik nam een kaartje aan. Ik draaide aan de schijf op het kaartje om mijn gewicht met mijn lengte te combineren. Het pijltje belande in het vakje 'te zwaar' en kwam gevaarlijk dicht bij het vakje 'overgewicht' tot stilstand. Om mij heen zag ik meeste moeders tevreden glimlachen toen hun pijltjes netjes in het vakje 'gezond gewicht' terecht gekomen waren.
Mijn werkdag begon met een leuke themabijeenkomst voor ouders over gezonde voeding, maar eindigde voor mij in een pijnlijke conclusie. Ik wist al lang dat ik te zwaar ben, maar ik had niet gedacht zo dicht bij overgewicht te zitten.


Na de bijeenkomst nam ik me voor aan de slag te gaan met mijn gewicht. Volgens het kaartje wat de vrouw van de GGD me had gegeven, moet ik ongeveer 10 kilo afvallen. Dat gaat me natuurlijk nooit binnen korte tijd lukken, maar dat hoeft ook niet. Ik heb een hekel aan het volgen van een dieet en de kans dat het gewicht na het stoppen met een dieet er nog sneller weer aan is dan dat het eraf ging is veel te groot. Het weglaten van een hele voedselgroep, zoals koolhydraten, voelt voor mij heel onnatuurlijk. Ooit heb ik me aan de modifast gewaagd, dat werkte wel maar ik moest er niet aan denken hoeveel chemische troep ik binnen kreeg. Ik moet mijn eet en beweegpatroon zo aanpassen dat het een gewoonte wordt.
Nu anderhalve week na de bijeenkomst ben ik 1,5 kilo kwijt en het kostte me nauwelijks moeite.

- 's ochtends eet ik havermout met fruit
- tussendoor eet ik een droge cracker, een rijstwafel of een stuk fruit
- 's middags eet ik 2 tot 3 boterhammen
- 's avonds schep ik maar 1 keer op
- geen toetjes (maar die at ik toch al zelden)
- na het avondeten eet ik niets meer
- ik drink alleen nog thee zonder suiker en water (dat deed ik eigenlijk al)
- Af en toe snoepen mag nog wel, maar met mate, hooguit 2 keer per week en het liefst iets met weinig calorieën.

Het moeilijkste vind ik één keer opscheppen 's avonds. Ik kook bijna altijd te veel en heb dan vaak nog wat over. Invriezen vind ik dan vaak de moeite niet en weggooien vind ik zonde. Dus wordt het toch nog opgegeten. Nu zet ik het in de koelkast, meestal eet mijn man het de volgende dag als lunch.
Niet teveel snoepen in het weekend vind ik ook lastig. Want bakken is zo leuk! Ik bak graag en ook al pas ik het recept aan, zodat er minder suiker en vet in gaat, eten wij gemakkelijk in het weekend een hele cake weg. Oplossing? Geef de helft van de cake weg, of bak gewoon kleinere hoeveelheden.

- 1 keer per week ga ik wandelen met vriendinnen
- 1 keer per week ga ik zwemmen met mijn moeder
- op mijn werk pak ik wat vaker de leenfiets
- op mijn werk ga ik met de trap in plaats van met de lift

Ik wil er nog 1 uur per week workout aan toevoegen en dan is mijn nieuwe patroon helemaal klaar.

Wat doen jullie om op gewicht te blijven of af te vallen?

(afbeelding: www.weheartit.com)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen