woensdag 17 september 2014

Beginzin

De eerste zin van je boek. Een cruciale zin. Je moet je woorden heel zorgvuldig kiezen. De eerste zin moet je lezer prikkelen, nieuwsgierig maken en ook meteen de toon zetten voor de rest van het boek. Het is de eerste kennismaking van de lezer met jouw schrijfstijl.

Het vasthouden van die aandacht is misschien nog wel moeilijker, maar een goed begin is het halve werk.

O, de suizelende wind door het jonge riet! Hasse Simonsdochter kon er nooit genoeg van krijgen.
Hasse Simonsdochter - Thea Beckman

Rond mijn elfde levensjaar verslond ik alle boeken van Thea Beckman. Ik was toen al verknocht aan verhalen met poëtische zinnen, helden in dramatische situaties tegen een historische of sprookjesachtige achtergrond.
Boeken zoals: Juniper van Monica Furlong en de Meester van de Zwarte Molen van O. Preussler bleven mij nog lang bij. Ik hield al van fantasy voor ik van het bestaan van het genre wist.

"Wil je echt niet dat we je wegbrengen?"
"Nee." Het klonk heel beslist. Marcella stond tegenover haar ouders in de kleine woonkamer, de koffer naast haar op de grond.
Medeplichtig - Anke de Vries

Deze eerste zinnen uit nog zo'n boek uit mijn jeugd, zuigen je meteen in het verhaal. Ze roepen vragen op en zetten meteen de sfeer van het moment neer. Ik hou ervan als een boek meteen begint met actie.
Hetzelfde geldt voor de boeken van Hadley Irwin. Mijn favoriete schrijfster toen ik 13 jaar was. Zij introduceerde me met de 'ik-vorm' en haar verhalen gingen altijd over tieners, waar ik me enorm mee kon identificeren. Deze boeken vallen niet en het fantasy genre, maar waren ook geen doorsnee tiener verhalen.

"Ik begrijp jou niet." De directrice vouwde haar handen en keek me over de rand van haar halve brillenglazen aan, zodat het leek alsof ze vier ogen had.
Kimiko - Hadley Irwin

Pas in mijn studententijd ging ik Harry Potter lezen. Ik wilde jeugdboeken gaan schrijven en las er dan ook nog steeds veel. Voor mijn studie moest ik ook wel eens non-fictie lezen van grote Nederlandse schrijvers, maar als ik er mee weg kon komen bij de leerkracht, las ik liever fantasyboeken.

De warmste dag van de zomer tot dusver liep op zijn eind en een slaperige stilte hing over de grote, vierkante huizen aan de Ligusterlaan.
Harry Potter en de Orde van de Fenix - J.K. Rowling

En dan als bonus nog een pareltje uit mijn collectie voor volwassenen:

Hij kwam op een late, natte lentedag en bracht de wijde wereld terug naar mijn drempel.
De Oproep van de Nar - Robin Hobb

Zoals je misschien al gemerkt hebt, hou ik van poëtische beginzinnen. Ieder hoofdstuk wat ik schrijf, probeer ik krachtig te starten. Uit mijn eigen werk, ben ik het meest trots op de volgende zinnen:

De regendruppels glijden als kleine riviertjes over haar wangen. Meisje heeft haar ogen dicht, maar haar gezicht naar de hemel gericht. Het koude water klettert op haar neer.

Het is winter. De bevroren bladeren breken knisperend kapot onder zijn blote voeten.

Het is maar een ketting. Hoe vaak hij dat ook tegen zichzelf zegt, hij blijft zijn hand tegen zijn borst houden, tastend naar de zilveren ketting met de hanger van opaal, die daar niet meer hangt.

De winter bij Maan was de beste tijd van haar leven.

Heb jij ook favoriete beginzinnen?


4 opmerkingen:

  1. "It is a truth universally acknowledged that a single man in posession of a good fortune, must be in want of a wife"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh een stellingname als beginzin. Dat prikkelt ook zeker de nieuwsgierigheid. Uit welk boek komt dat?

      Verwijderen
  2. "Het was een van wolven bezeten nacht. In de woestenij van Germanië was de vroege lente warmbloedige schepsels niet vriendelijk gezind. " (Auriane, dochter van het licht)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bijzondere beginzin. Ook al zo poëtisch en sprookjesachtig. Je weet meteen dat je een historische roman of een fantasyboek aan het lezen bent.

      Verwijderen