donderdag 21 augustus 2014

Afvalrace op slakkentempo

"Ben je afgevallen?"
Verbaasd keek ik naar mijn benen.
"Een klein beetje maar," antwoordde ik.
"Oh. Nou je ziet er goed uit," zei mijn collega.
Ik glimlachte schaapachtig. "Dank je wel."

Sinds ik in mei startte met een gezonder eetpatroon, was ik nog niet erg veel afgevallen. De eerste periode ging het wel aardig maar daarna kreeg ik een terugval. Na die terugval ging het wel weer wat beter en probeerde ik het gezondere eetpatroon weer op te pakken. Tijdens mijn vakantiedagen dacht ik er helemaal niet meer over na. Ik hield niet bij wat ik at en stond eigenlijk ook niet stil bij de calorie├źn die ik binnenkreeg. Vandaar dat de opmerking van mijn collega toch een beetje uit het niets kwam.

"Zou ik dan toch afgevallen zijn?" vroeg ik mijzelf af. De volgende ochtend gaf de weegschaal het antwoord. Jawel hoor. Niet heel veel, maar toch wel weer een beetje. Sinds mei zijn er 4 kilo's af.  De volgende dag op het werk herhaalde het gesprek zich.
"Ben je afgevallen juf?" vroeg Dina, zo'n mager spichtig kind van twaalf.
"Ja," antwoordde ik deze keer glunderend "Leuk dat je het opmerkt."

"Waarom gaat het dan zo langzaam". Ik ben geen crashdieet gaan volgen, wat ik ook niet wil. En ik had vooral het voornemen om gezonder te leven. Dus dat kon de reden zijn. Ik volgde de tip van een vriendin op en vulde een eetdagboek in op voedingscentrum.nl. Dat is erg verslavend om te doen en ik hou het nu al trouw een aantal dagen bij. Zo kwam ik erachter dat ik niet teveel calorie├źn binnen krijg, eerder wat te weinig, maar dat ik wel teveel vetten eet. Met het dagboek kan je namelijk een advies berekenen, waarin staat of je teveel of te weinig vezels of vetten binnen krijgt bijvoorbeeld.

Conclusie? Lekker zo door gaan, maar wel wat minder kaas en chorizo... das toch wel een beetje jammer.

(Afbeelding: Bron)

4 opmerkingen:

  1. Ik word nieuwsgierig naar jouw manier van afvallen. Eens kijken of ik ook een dieetdagboek bij kan houden en meer inzicht kan krijgen in mijn eetpatroon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer te zorgen dat ik altijd de schijf van vijf in de gaten hou en alle voedselgroepen wel blijf eten. Ik heb een hekel aan een dieet waar hele voedselgroepen worden overgeslagen. Regelmatig eten in kleine hoeveelheden vind ik ook belangrijk. En minderen op suikers en vetten. Helaas kwam ik er tijdens het invoeren van mijn eetdagboek achter dat ik nog steeds teveel vetten eet, maar daar let ik nu ook beter op. En het leuke is, met zo'n eet dagboek kom je erachter dat je soms best nog wel iets mag nemen ook al dacht je van niet.

      Verwijderen
  2. Leuke blog heb je! :) Ik val ook af op slakkentempo (22 kilo in 2,5 jaar), maar ben er daardoor misschien nog alleen maar trotser op. Het komt er namelijk ook echt niet meer bij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik vind jouw blog ook heerlijk om te lezen. Fijne schrijfstijl heb je. Langzaam afvallen is ook veel gezonder. Ooit viel ik 10 kilo in 1 jaar af, maar helaas was er na 2 jaar toch weer 7 kilo bij. Nu hoop ik mijn leefstijl niet meer tijdelijk, maar echt permanent aan te pakken.

      Verwijderen