zondag 24 augustus 2014

Groen geknutseld: oude knopen

Nog een rolletje washi tape? Een blok met mooi gedecoreerd papier? Of dat lieve stofje met die hertjes? Ik koop meer dan ik weg kan knutselen. Er is ook zoveel moois te koop. Maar waarom zou ik steeds nieuwe dingen kopen als ik mijn hele werkkamer nog vol met knutselspullen heb staan?

In deze nieuwe rubriek laat ik DIY's zien van gerecyclede materialen. Ik gebruik alleen materiaal dat ik nog heb liggen. Niet alles is kosteloos (dat doet me denken aan de kleuterklas, knutselen met kurken en bierdopjes), want ik heb ook nog een hele hoop op knutselspulletjes in mijn werkkamer.

Deze zomer ruimde ik de werkkamer op en sorteerde al mijn knutselspullen. Mijn moeder gaf me een grote doos met oude knopen. Als kind speelde ik er winkeltje mee en sorteerde ze op kleur. Ik kon er uren zoet mee zijn. Op mijn werk vond ik twee grote weckpotten die op de kast stonden stof te vergaren.


Knopen. Misschien heb je nog niet zo'n grote voorraad als ik heb, maar je kan ze heel simpel gaan sparen. Veel kleding met knopen heeft een reserve knoopje aan het waslabel. Vaak heb je dit knoopje helemaal niet nodig, die kan mooi bij je verzameling. Als je kleding met knopen niet meer draagt en het niet mooi genoeg meer is voor de kledingcontainer, haal dan de knopen eraf voor dat je het in de kliko mikt. 


Met paarse en roze knopen versierde ik een oude trui. Ik maakte een verjaardagskaartje voor mijn zus en gebruikte washi tape en blauwe knopen voor een kunstwerkje. Het glas van het lijstje was kapot gevallen. Op deze manier heeft dit oude lijstje ook weer een nieuw leven gekregen. 



Op internet vond ik nog een hele hoop andere leuke ideeën met knopen en mijn voorraad is nog lang niet op. Dit krijgt zeker nog een vervolg. 

2 opmerkingen:

  1. Mijn moeder had vroeger een tjoklat-blikje vol knopen. Leuk zo op die trui, Dat geeft hem een heel unieke uitstraling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Leuk hè die moeders met hun gebruiken. Zo zet ik nu de knopen traditie door.

      Verwijderen