zaterdag 16 augustus 2014

Kronkels in de Nederlandse taal.

Sinds de nationale IQ-test bleef het woord 'gezweefvliegd' in mijn hoofd zitten. Ik was ervan overtuigd dat het zweefgevlogen had moeten zijn. Net zoals ik al jaren zeg dat ik heb stofgezogen en nooit zeg dat ik heb gestofzuigd. Eerlijk waar ik moest altijd een beetje grinniken als iemand gestofzuigd zei. Want dat klonk toch helemaal niet! Het voltooid deelwoord van zuigen is gezogen, dus waarom zou je dan gestofzuigd zeggen?!
Nou blijkt dus dat ik het al die jaren al fout heb. Al dat stof dat ik heb gezogen, tijdens dat ik heb gestofzuigd.

Maar hoe zit dat dan met woorden als paardrijden, oplopen en aantreffen?
Die woorden worden dus wel als twee woorden vervoegd. Paardgereden, opgelopen en aangetroffen.

Waarom? Omdat deze woorden in de ik-vorm in twee delen worden geschreven.

Ik rijd paard
Ik loop op
Ik tref aan

En omdat stofzuigen en zweefvliegen in de ik-vorm als één woord wordt geschreven.

Ik stofzuig
Ik zweefvlieg

Zo weer een beetje wijzer.

(Afbeelding: Bron)

6 opmerkingen:

  1. Je komt nog weg met 'ik zuig stof', wat maakt dat stofgezogen nog steeds kan, maar 'ik vlieg zweef' is wel een beetje raar ^_^

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het wordt dan stof gezogen. Omdat ik het woord 'stof' in 'ik zuig stof' dan een zelfstandig naamwoord is i.p.v. een deel van het werkwoord. Maar in de spreektaal kom ik er inderdaad nog steeds mee weg. Ik vlieg zweef... hahaha :)

      Verwijderen
  2. Waarom is gestofzuigd met een d en gezweefvliegt met een t, beide is toch met een d?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk! Sjonge jonge, dat is behoorlijk domme taalfout in een bericht over taal.

      Verwijderen