woensdag 6 augustus 2014

Blogtips gevraagd

Zij die hier vaker komen hebben het al gezien, ik ben aan het spelen geweest met de achtergrond en de indeling van Vanda(a)gboek. De laatste paar weken krijg ik steeds meer plezier in het bijhouden van mijn blog en loopt mijn hoofd over van ideeën voor berichten die ik hier kan plaatsen. Ondertussen ben ik ook steeds meer blogs gaan lezen en heb ik inmiddels een favorietenlijstje van 23 blogs die ik volg. Wat mij vooral opvalt op deze blogs is hoe mooi alles is! Daar kan ik gewoon niet aan tippen. Ten eerste maak ik gebruik van Blogspot, wat heel wat opties heeft, maar niet hetzelfde is als een eigen domein. Ten tweede zie ik vooral dat de meeste blogs heel rustig en 'schoon' zijn vormgegeven. En ten derde zie ik prachtige foto's die vaak helemaal in het kleurenschema van de blog passen. Ik ben niet zo'n goede fotograaf, en mijn camera laat te wensen over. Daarbij zijn veel dingen die ik fotografeer nooit in hetzelfde kleurenschema als de blog, wat ik ook niet wil, want dan zou ik een heleboel dingen niet meer kunnen laten zien. En als laatste de inhoud van de berichten op de blogs die ik lees. Vaak beperkt de schrijver zich maar tot 2 a 3 onderwerpen en weet op een leuke frisse manier je aandacht te krijgen door persoonlijk te zijn, maar ook weer niet te veel over haar privéleven te delen.

Hebben jullie tips om mijn blog en mijn foto's te verbeteren?

(Afbeelding: Bron)

2 opmerkingen:

  1. Ik denk dat inhoud veel belangrijker is dan uiterlijk. Uiterlijk wordt pas belangrijk als je inhoud goed is.

    - Zorg dat je tekst makkelijk online leesbaar is. Dus geen grote dichte blokken tekst, maar korte paragrafen met veel witregels ertussen.
    - Bedenk wat je publiek wil lezen / van jou wil horen. Schrijf niet alsof het een dagboek is, je schrijft voor een doelgroep.
    - Bedenk wat het belangrijkste is dat je wil overbrengen voordat je begint te schrijven. Een mening, een gevoel, een vraag, een verslag, een tip, ...etc. Houd je daaraan. Ga niet meerdere onderwerpen in 1 blogpost behandelen.
    - Blog consistent. Niet op een dag 2 posts plaatsen om daarna weer een week niets te plaatsen. Spaar dan liever een niet-tijdsgebonden post even op om deze een of twee dagen later alsnog te plaatsen.
    - Plaatjes kun je goed gebruiken om iets over te brengen. Gaat het bijvoorbeeld om iets dat je gemaakt hebt, dan vind ik het zelf belangrijker dat de foto het maaksel goed weergeeft dan dat het de mooiste foto uit de set is.
    - Kies een goede titel. Deze moet enerzijds prikkelen tot lezen, anderzijds weergeven waar de post over gaat.
    - als je je blogpost promoot via bijvoorbeeld Facebook, zorg dan dat de inleiding een idee geeft waar de blog over gaat en mensen stimuleert tot doorklikken
    - Controleer je post goed op spelfouten. Lees hem sowieso een paar keer na voordat je hem plaatst om te controleren of het een samenhangend verhaal is.
    - Wees spaarzaam met klaag-blogs. Klagen mag af en toe, maar het moet in verhouding t.o.v. je andere posts heel weinig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lenny,
      Dank je wel. Ik vind jouw blog altijd erg leuk om te lezen. Je geeft aan aantal goede tips. Het is moeilijk om een stuk tekst te schrijven over dingen die je hebt beleefd, zonder dat het op een dagboek lijkt. Van te voren nadenken over wat ik precies wil overbrengen en wat precies mijn doel is met het blogbericht, lijkt me voor mij erg nuttig. Klagen doe ik nooit op mijn blog, maar ik denk wel dat er af en toe wat meer gevoel in mag. Super bedankt!

      Verwijderen